Vitamin-egészség

A vitaminok és az ásványi anyagok az emberi szervezet számára nélkülözhetetlenek. Az egészségünk, szépségünk megőrzése érdekében, a vitaminokat és ásványi anyagokat minden nap pótolni kell. A,B,C,D,E-vitaminok, ásványi anyagok és nyomelemek. A gyógynövények segíthetnek különböző elváltozások kezelésében.

Linkek

 

  http://www.saunabau.hu szálkásszőrű tacskó-vitamin igénye Szaffina fűszerkonyhája

Utolsó kommentek

Címkék

albert (1) aloe (1) angolkor (1) antioxidáns (1) anyag (4) anyagok (5) ásványi (10) aszkorbinsav (3) a b c d e (1) a vitamin (4) b (1) b1 vitamin (1) b3 vitaminb5 vitamin (1) b6 vitamin (1) bélféregűző (1) bór (1) bőrfiatalítás (1) b 12 vitamin (1) b 17 vitamin (2) b vitamin (1) C-vitamin (1) cickafark (1) cink (2) citrom (1) citrusfélék (1) csakra vitamin (1) csontritkulás (1) csoport (1) c vitamin (4) d2 vitamin (1) d3 vitamin (1) dió (1) Dió levél (1) d vitamin (2) egészség (16) egészséges (1) egészségmegőrző (1) egészségügyi (1) egészség regeneráció (1) élettani (4) emberi (1) emésztőszervek (1) és (1) e vitamin (3) fahéj (1) fájdalomcsillapító (1) férfi (1) fiatalító (1) fiatalság (1) fluor (1) fogyasztó (1) fogyókórúra (1) fogyókúra (1) fokhagyma (1) folsav (1) folyadék (1) foszfor (1) főtt (1) főzött (1) gyógyhatás (1) gyógynövény (6) gyógytea (1) gyömbér (1) gyömbért (1) gyümölcs (1) Hajpakolás (1) hatás (2) hatása (1) hatóanyagok (1) hiány (1) hormonok (1) hunza (2) hunzák (2) immunerősítő (1) influenzát (1) infrakabin (1) infrakabinok (1) infrasugarak (1) ízek színek (1) jód (2) Kakukkfű (1) kalcium (1) kálium (1) karotin (1) kezelések (1) klór (1) kobalt (1) kókuszolaj (1) kókuszzsír (1) koleszterin (1) koleszterinszint (1) kollagén (2) komplex (1) konyha (1) kovaföld (1) kovaföldnek (1) kozmetikumok (1) kristály (1) kristálysó (1) króm (1) kúra (1) k vitamin (1) mag (1) magnézium (1) mák (1) mellékhatás (1) méregtelenítés (1) molibdén (1) napfény (1) napi vízszükséglet (1) narancs (1) natúr (1) nemi (1) női (1) nyers (1) nyersen (1) nyomelem (3) nyomelemek (1) öko (1) ősi (1) paprika (1) plasztikai (1) retinol (1) réz (1) rüh (1) sárgabarack (2) sárgarépa (1) sebészet (1) (1) szaunakabinok (1) szaunázás (1) szelén (3) szent györgyi (1) szépség (2) szépségápolás (1) szervezetre (1) szódabikarbóna (1) szőlő (1) táplálkozás (1) tőkehalmáj olaj (1) vanádium (1) vas (1) vera (1) vitamin (14) vitaminhiány (2) vitaminok (1) vitaminokat (1) víz (1) vízivás (1) zöldség (1) fejtetű (1) Címkefelhő

Ásványi anyagok

2010.01.05. 15:39 remenyke

Az ásványi anyagok fontossága

A vitaminok nélkülözhetetlenek az emberi szervezet számára, szervezetünk helyes működéséhez, az ásványi anyagok legalább ilyen fontos szerepet játszanak az egészség megőrzésében.
Ma már szinte mindenki tudja, mennyire fontosak a vitaminok az emberi táplálkozásban. Azzal azonban jóval kevesebben vannak tisztában, hogy ásványi anyagok nélkül a vitaminok semmilyen jótékony hatása nem érvényesülhet. Ha ásványi anyagok nincsenek jelen, a vitaminok nem tudják hatásukat kifejteni.

Az ásványi anyagok a talajba kerülnek s onnan szívódnak fel a növényekbe. A növények közvetítésével kerülnek a táplálkozási folyamatba. Az ásványi anyagokat szervezetünk nem tudja előállítani ezért ezeket az anyagokat, kívülről kell a szervezetünkbe bejuttatni.
Az ásványi anyagok megfelelő mennyisége és aránya is elengedhetetlen szervezet zavartalan működéséhez.
Egy egészséges felnőtt ember testtömegének mintegy 4 százaléka ásványi anyagokból áll, ezek legnagyobb része a csontokban található.
Az ásványi anyagok az anyagcsere szinte minden fázisában fontos szerepet töltenek be. Egy-egy ásványi anyag több funkciót is ellát a szervezet zavartalan működése érdekében.
A vitaminok és az ásványi anyagok, illetve a nyomelemek számos összetett kémiai reakcióban együttesen vesznek részt és erősítik egymás hatását.
Tehát, ha csupán egyetlen egy is hiányzik közülük, akkor a többi sem tudja megfelelően betölteni a feladatát.


Koncentrációjuk alapján szokás makró,- (nátrium, kálium, kalcium, foszfor, magnézium) és mikroelemeknek (jód, cink, réz, vas, mangán) nevezni őket, az utóbbiak nyomelemek néven honosodtak meg a köztudatban. Sokrétű feladatot töltenek be az összes élő szervezetben, mely nem minden részletében ismert eddig.



Cink

A cink mintegy 2-3 grammnyi mennyiségben van jelen az emberi szervezetben, ezen belül is főleg a haj, a szem, és a férfi nemi szervek tartalmazzák. Ezeken kívül a máj, a vesék, az izmok, és a bőr tartalmaz belőle még számottevő mennyiséget. A legfontosabb szerepe azonban mégsem ez, hanem az, hogy az inzulin alkotórészeként a vércukorszint-szabályozásban vesz részt. Az inzulinon kívül mintegy hetvenféle enzimben van jelen.


A cink részt vesz: Inzulin termelése, szénhidrát-, fehérje-, zsír-, nukleinsav-anyagcsere, növekedés, nemi fejlődés, szaporodás.
A cinket legnagyobb mennyiségben a húsok, a máj, a hüvelyesek és a tojás tartalmazza

Cink hiányában a gyerekeknél törpenövés, a herék elsorvadása jelentkezik, felnőtteknél elhúzódó sebgyógyulás, csökkent étvágy és íz érzés, letargia, hasmenés, bőrgyulladások jelentkeznek.


Foszfor

A foszfor a második legnagyobb mennyiségű ásványi anyag a szervezetben: felnőtt emberben 700-800 gramm található belőle. Ennek legnagyobb része, 80-85%-a a csontokban beépülve szerves foszforsó formájában található, míg a fennmaradó rész a kalciumhoz hasonlóan vesz részt a szervezet működésében. Kis mennyiségben van jelen, de fontos szerepet tölt be a szervezet folyadéktereiben a kémhatás szabályozásában. Kevesen ismerik azt a tényt is, hogy szervezetünk a tartalékenergia egy részét foszforvegyületek formájában raktározza.


Mihez szükséges?
Csontok, fogak felépülése, idegrendszer működése, fehérje-, szénhidrát-, zsíranyagcsere, fehérjeszintézis, enzimek működése.


Miben található meg?

A foszfor szinte minden élelmiszerben megtalálható kisebb-nagyobb mennyiségben. Hiányállapotával nem is igazán kell számolni, mert az élelmiszeripar - elsősorban savanyító adalékanyagként - egyre több foszfort használ fel, általában foszforsavként.
Napi szükséglet/adagolás: 620mg

Hiányállapotok
Mai táplálkozásunk mellet hiányállapota nem alakulhat ki, legfeljebb tartós savmegkötő terápia kapcsán. Hiánya esetén nő a kalcium-kiválasztás, esetleg csontritkulás lép fel.



Jód

A jódról sokan tudják, hogy a pajzsmirigyhormonok egyik alkotója, és talán azt is tudják néhányan, hogy a káros környezeti radioaktív sugárzások kivédésében is szerepe van. A "sugárzásvédő" hatás elég érdekes módon működik: megfelelő jódellátottság esetén a szervezet a radioaktív jódot nem engedi felszívódni és beépülni. Normális állapotban egy felnőtt szervezetében mintegy 15-20 mg jód található.

Mihez szükséges?
Pajzsmirigyhormonok termelése, az anyagcsere szabályozása, idegrendszer működése, vérkeringés szabályozása.

Miben található meg?
A jód legjobb forrása a tengeri hal, a tengeri só, a kagylók és a jódozott só, bár ez utóbbi fogyasztása az amúgy is magas nátriumbevitel miatt nem igazán ajánlatos.
Napi szükséglet/adagolás: 0,15mg

Hiányállapotok
Jód hiányában az anyagcsere lassul, depresszió lép fel, a szérumban az összzsiradékszint nő, fiatal korban kretenizmus léphet fel, várandós anyáknál a magzat elhalása, spontán abortusz, magzatfejlődési rendellenességek jelentkeznek. Általános tünet a golyva, a pajzsmirigy megnagyobbodása.

A kalcium

Az emberi szervezetben legnagyobb mennyiségben megtalálható ásványi anyag, hiszen a csontok tömegéből 0,75-1,2 kg tiszta kalcium. A kalcium mintegy 99%-a található a csontokban és fogakban, ahol a foszfáttal együtt kalciumfoszfátsó formájában található, a fennmaradó része a sejtekben és a sejtek közötti térben szabadon van. A kalcium-foszfát kristályok adják a csontok és a fogak keménységét, amíg a szabadon maradó mintegy tíz grammnyi kalciumnak döntő fontossága van az izmok, az idegrendszer, a váralvadás és néhány enzim működésében.

Mihez szükséges?
Csontok, fogak felépülése, idegrendszer működése, izmok összehúzódása, enzimek működése, véralvadás

Miben található meg?
Az összetétel és a felszívódás szempontjából tekintve is a legjobb kalciumforrásaink a tej és a tejtermékek. Növényi eredetű élelmiszereinkből a kalcium rosszul szívódik fel, kivéve az olajos magvakat, melyek jelentős kalciumforrások.
Napi szükséglet/adagolás: 800mg

Hiányállapotok
Kalcium hiányában gyermekeknél a fejlődés, és kifejezetten a csontok növekedésének zavara, mentális zavarok, az idegrendszer és az izmok fejlődésének problémái léphetnek fel. Felnőtteknél az izmok fokozott görcskészsége, a csontok törékennyé válása léphet fel. Hosszan tartó kalciumban és D-vitaminban szegény táplálkozás, valamint a nem megfelelő mennyiségű mozgás az arra érzékenyeknél könnyen csontritkuláshoz vezet.


Klór

A szervezetben a klór leginkább a sejteken kívüli vízterekben és a gyomorsavban fordul elő legnagyobb arányban. A gyomorsavban a sósav alkotórészeként az emésztés munkáját segíti és készíti elő. A sejteken kívüli terekben a nátrium- és a káliumionokhoz kötődik.

Mihez szükséges?
Sav-bázis egyensúly, gyomorsav-termelés és hatás, só- és vízháztartás
Miben található meg?
A klór természetes eredetű élelmiszereink közül legjelentősebb mértékben a konyhasóban fordul elő, és ezzel a mennyiséggel hiánytalanul fedezzük is a szükségletünket belőle.
Napi szükséglet/adagolás 3000 mg

Hiányállapotok
Mai táplálkozásunk mellet hiányállapota nem alakulhat ki.


Kálium

A kálium körülbelül 150 grammnyi mennyiségben található meg a szervezetben, szinte kivétel nélkül a sejteken belül, a sejtplazmában oldva található meg. Legfontosabb szerepei a nátriummal együtt az ingerület-átvitel, ennek elengedhetetlen eleme.

Mihez szükséges?
Sav-bázis egyensúly, idegrendszeri ingerületek átvitele, izomműködés, sejtek energiaellátása.


Miben található meg?
A kálium minden élelmiszerünkben megtalálható kisebb-nagyobb mennyiségben. Az állati eredetű termékek inkább nátriumot, a növényiek inkább káliumot tartalmaznak. A modern táplálkozástudományi ajánlások szerint érdemes a jobb nátrium-kálium aránnyal rendelkező növényeket előnyben részesíteni.

Hiányállapotok
Mai táplálkozásunk mellet hiányállapota nehezen alakulhat ki, főleg hányás, hasmenés szerepelhet az okok között. A szív működése zavarttá válik, izomgyengeség jelentkezik, a vesék működése károsodhat.


Magnézium

Az emberi szervezetben körülbelül 20-30 gramm magnézium található, amely egyenletesen oszlik meg a csontok és a sejtek belső tere között. A magnéziummal gyakran találkozhatunk úgy is, mint az idegrendszer védő hatású ásványi anyagával. Ez valójában találó is, hiszen nagy szerepe van az idegrendszer működésében, bár ezen kívül sok folyamatban működik még közre.

Mihez szükséges?
Idegek és izmok működése, fehérje-, zsír-, szénhidrát anyagcsere, szív- és érrendszer működése, csontok felépítése.


Miben található meg?
A magnézium legnagyobb mennyiségben a zöldségfélékben, a hüvelyesekben, a különböző gabonafélékben (főleg azok héjában), a gyümölcsökben, a tejtermékekben és a halfélékben található meg.

Hiányállapotok
Magnézium csökkent bevitele mellett fokozott fáradékonyság, idegrendszeri problémák és anyagcserezavarok léphetnek fel, esetleg a vérkeringés is romolhat. Személyiségváltozás, izomgörcsök, anorexia, hányinger egyaránt szerepelhet a tünetek között.


Szelén

A szelén szerepét az utóbbi években kezdték el tisztázni. Annyit tudunk, hogy az emberi szervezetben nagyon kevés, mintegy hat mg szelén van összesen, ennek nagy része is a májban, a fogzománcban és a körömben található.

Mihez szükséges?
Sejtmembránok épségének megtartása
Miben található meg?
A legjobb szelénforrások a tengeri állatok húsa, illetve a vese, a máj és a teljes kiőrlésű gabona.

A vitaminokat, ásványi anyagokat, nyomelemeket, szervezetünk nem tudja előállítani, ezért, ezeket az anyagokat külső forrásból kell a szervezetünknek biztosítani, minden nap!

 

Szólj hozzá!

Címkék: kalcium cink anyagok magnézium kálium foszfor ásványi klór szelén jód

A bejegyzés trackback címe:

http://vitamin-egeszseg.blog.hu/api/trackback/id/tr581648914

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben.

Nincsenek hozzászólások.