Vitamin-egészség

A vitaminok és az ásványi anyagok az emberi szervezet számára nélkülözhetetlenek. Az egészségünk, szépségünk megőrzése érdekében, a vitaminokat és ásványi anyagokat minden nap pótolni kell. A,B,C,D,E-vitaminok, ásványi anyagok és nyomelemek. A gyógynövények segíthetnek különböző elváltozások kezelésében.

Linkek

 

  http://www.saunabau.hu szálkásszőrű tacskó-vitamin igénye Szaffina fűszerkonyhája

Utolsó kommentek

Címkék

albert (1) aloe (1) angolkor (1) antioxidáns (1) anyag (4) anyagok (5) ásványi (10) aszkorbinsav (3) a b c d e (1) a vitamin (4) b (1) b1 vitamin (1) b3 vitaminb5 vitamin (1) b6 vitamin (1) bélféregűző (1) bór (1) bőrfiatalítás (1) b 12 vitamin (1) b 17 vitamin (2) b vitamin (1) C-vitamin (1) cickafark (1) cink (2) citrom (1) citrusfélék (1) csakra vitamin (1) csontritkulás (1) csoport (1) c vitamin (4) d2 vitamin (1) d3 vitamin (1) dió (1) Dió levél (1) d vitamin (2) egészség (16) egészséges (1) egészségmegőrző (1) egészségügyi (1) egészség regeneráció (1) élettani (4) emberi (1) emésztőszervek (1) és (1) e vitamin (3) fahéj (1) fájdalomcsillapító (1) férfi (1) fiatalító (1) fiatalság (1) fluor (1) fogyasztó (1) fogyókórúra (1) fogyókúra (1) fokhagyma (1) folsav (1) folyadék (1) foszfor (1) főtt (1) főzött (1) gyógyhatás (1) gyógynövény (6) gyógytea (1) gyömbér (1) gyömbért (1) gyümölcs (1) Hajpakolás (1) hatás (2) hatása (1) hatóanyagok (1) hiány (1) hormonok (1) hunza (2) hunzák (2) immunerősítő (1) influenzát (1) infrakabin (1) infrakabinok (1) infrasugarak (1) ízek színek (1) jód (2) Kakukkfű (1) kalcium (1) kálium (1) karotin (1) kezelések (1) klór (1) kobalt (1) kókuszolaj (1) kókuszzsír (1) koleszterin (1) koleszterinszint (1) kollagén (2) komplex (1) konyha (1) kovaföld (1) kovaföldnek (1) kozmetikumok (1) kristály (1) kristálysó (1) króm (1) kúra (1) k vitamin (1) mag (1) magnézium (1) mák (1) mellékhatás (1) méregtelenítés (1) molibdén (1) napfény (1) napi vízszükséglet (1) narancs (1) natúr (1) nemi (1) női (1) nyers (1) nyersen (1) nyomelem (3) nyomelemek (1) öko (1) ősi (1) paprika (1) plasztikai (1) retinol (1) réz (1) rüh (1) sárgabarack (2) sárgarépa (1) sebészet (1) (1) szaunakabinok (1) szaunázás (1) szelén (3) szent györgyi (1) szépség (2) szépségápolás (1) szervezetre (1) szódabikarbóna (1) szőlő (1) táplálkozás (1) tőkehalmáj olaj (1) vanádium (1) vas (1) vera (1) vitamin (14) vitaminhiány (2) vitaminok (1) vitaminokat (1) víz (1) vízivás (1) zöldség (1) fejtetű (1) Címkefelhő

B-vitamin, B-komplex

2009.12.14. 08:51 remenyke

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

A vitaminokat, ásványi anyagokat, nyomelemeket, szervezetünk nem tudja előállítani, ezért, ezeket az anyagokat külső forrásból kell a szervezetünknek biztosítani, minden nap!

 

A B-vitaminokat együtt "B-komplex" - nek hívjuk. A B-vitaminoknak nevezett 11 anyagnak, fontos az egymáshoz viszonyított aránya. Ezeket a vitaminokat egyszerre, együtt kell bevinni a szervezetbe. Hiába szedünk csak egyféle B-vitamint, csak együtt mind a 11-féle (B-komplex) anyagot szabad szedni, mert így fejti ki a hatását. Nem is beszélve a többi fontos vitaminokról. A B-1 vitamint, külön is lehet szedni, mert a C-vitaminhoz hasonlóan kiürül a szervezetből. A B-1 vitamin nagyon jó nyugtató hatású.

B-komplex

B-1 (Thiamin)

B-2 (Riboflavin)

B-3 (Niacinamid)

B-5 (Pantoténsav)

B-6 (Piridoxin)

Kolin

Inozitol

PABA

B-12 (Cianokobalamin)

Biotin

Folsav

A B-vitamin előfordulása

* gabonafélék, kenyér, péksütemény, száraztészta, hüvelyesek
* zöldségek, gyümölcsök, zeller, avokádó, gomba
* olajos magvak, dió, mogyoró
* vaj, olaj, szalonna, élesztő
* halak

B-1 vitamin

A magvak, de főleg a gabona magvak tartalmazzák a tiamint.
A B1-vitamin különböző anyagcsere-folyamatokban vesz részt, de a legfontosabb szerepe a szénhidrátok lebontásában van. A szénhidrátok lebontásakor kiürül a b-1 vitamin szervezetünkből, ezért fokozottan figyelni kell a B-1 vitamin pótlására. Elengedhetetlen az acetilkolin-képzésben, amely idegrendszerünk fontos közvetítő eleme. B1-vitaminra van szükség az idegrendszer regenerálódásához nagy megterhelések után.

Idegvédelmi funkciója miatt a B1-vitamin nagyon hasznos az idegbetegségek kezelésére, különösen akkor, ha azok alkoholfogyasztás vagy cukorbetegség következményei.




 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

A B3-vitamin található az állati eredetű élelmiszerekben, a májban, a borjúhúsban, a csirkében és a halakban. A vegetáriánusok úgy juthatnak megfelelő mennyiségű B-3 vitaminhoz, hogy búzával, búzacsírával, sörélesztővel, és gombával egészítik ki étrendjüket.

A niacint, a nikotinamidot és a nikotinsavat együttesen B3-vitaminnak nevezzük. A niacin igen fontos szervezetünk számára, mert a különböző enzimek működését segíti elő, amelyek a szervezet kémiai reakcióit gyorsítják, és felelősek az anyagcsere folyamatok szabályozásáért. A B-3 vitamin szerepe különösen azokban a folyamatokban jelentős, amelyek energiát állítanak elő a szervezet számára.

A fehérjék, a zsírok és a szénhidrátok átalakítása és felbontása sem valósulna meg a niacin nélkül.
Emellett ez a vitamin teszi lehetővé ideg- és emésztőrendszerünk megfelelő működését.

 

 

B-5 vitamin, más néven pantoténsav fontos a vörösvérsejtek és a zsírok képződésében, az anyagcserében, hozzájárul a táplálékok energiáinak felszabadításához.


Megtalálható a hús- és növényi táplálékokban találunk B5-vitamint, különösen a májban, a karfiolban és az avokádóban. Pantoténsavat tartalmaz a tojássárgája, aszalt gyümölcsök és a kemény héjú gyümölcsök.
B-5 vitamin hiányának a legfontosabb jele a különféle idegrendszeri zavarok, haj- és fejbőr rendellenességek, a lábujjak zsibbadása, bizsergése.

A B-5 vitamin hiánya megállítja a növekedést, az állatok szőrzete és tollazata megszürkül. A B-5 vitamint említik stressz ellenes vitaminként is, melynek komolyabb klinikai háttere van: a mellékvese hormonjainak és az agyi funkciókat szabályozó funkcióknak a termelésében fontos szerepet játszik.
A B-5 vitaminsportolók számára különösen fontos.

 

A B-6 vitamin hiányának tünete lehet, étvágytalanság, szívgyengeség és keringési elégtelenség, fáradtság, gyengeség, depresszió, bőrelváltozások, szemlencse-elváltozások, szemviszketés, szemégés, szemvörösödés, emésztési zavarok, étvágytalanság, fejfájás, vérszegénységgel és idegrendszeri zavarokkal járó epilepsziás görcsök, hajhullás.

B-6 vitamin, megközelítőleg 200 enzim működését segíti elő, valamint fontos szerepet játszik a fehérjék képzésében és felbontásában az emberi szervezeten belül. Elengedhetetlen a sejtosztódáshoz, s ezen kívül lecitint termel, amelyre az idegeknek és a sejthártyának van szüksége. A B-6 vitamin segíti továbbá a vér vörös színét biztosító hemoglobin képződését is.

A betegségek megelőzésére úgy mint a szív és érrendszeri betegségek, szélütés, depresszió, álmatlanság enyhítésére, asztmás rohamok csökkentésére.
Anyagcsere-folyamatok szabályozásában vesz részt, valamint az idegrendszer működéséhez, a bőr anyagcseréjéhez és a vérképzéshez is rendkívül fontos. Segíti a szervezetben felhalmozódott felesleges ösztrogén kiürülését.

A B-6 vitamin megtalálható: spenót, tejtermékek, pirospaprika, banán, avokádó,           bab,hüvelyesek, hús.

 

A kolin tulajdonképpen a B-komplex tagja, pusztán a miatt nem sorolják mégsem a B-vitaminok közé, mivel nemcsak külső forrásból tud szervezetünk hozzájutni, hanem képes szintetizálni is azt. Számtalan természetes táplálékban megtalálhatjuk, máj, tojás, földimogyoró, búzacsíra.
Elsőrendű forrása tulajdonképpen a lecitin, amikor valaki lecitint fogyaszt, szervezet kolin-hoz is hozzájut.
Az agy megfelelő kolin szintje – úgy gondolják – védelmet nyújthat az Alzheimer-kór kialakulása ellen.
Számunkra a legfontosabb, hogy a lecitin és a kolin különösen nagy segítség lehet a máj betegségeinek leküzdésében.
Segít ellátni a májméregtelenítő feladatát, valamint megakadályozza zsírok lerakódását a szervben.
Csökkenti az epekövek kialakulását.
Csökkenti a koleszterinszintet.
További fontos forrásai még a szója, a búzacsíra, szőlőlé, burgonya és természetesen a lecitin.

 

Inozitol lipotróp anyag, így védi a májat, megakadályozza a zsírok és a koleszterin lerakódását a májban.
Részt vesz a zsírok transzportjában, így diéta mellett segítheti a zsírégetést.
Segít elviselni a stresszhelyzeteket, nyugtató hatása van.
Csökkenti a koleszterinszintet.
Rendkívül fontos a haj egészséges növekedéséhez, hiánya akár kopaszodáshoz is vezethet.
Véd az erek megkeményedése ellen.
Segít elmulasztani az ekcémát.
Legfőbbek: máj, sörélesztő, káposzta, amerikai mogyoró, mazsola, teljes gabona magvak, a legtöbb zöldség és gyümölcs a hüvelyesek, tej, és természetesen maga a lecitin.

 

A PABA szükséges az anti oxidatív folyamatokhoz, védőfaktorként.
Az emésztőrendszer mikroorganizmusainak tökéletes működéséhez.
Közvetve csökkentheti az érelmeszesedés és a szívinfarktus veszélyét.
A PABA-ról régebben azt tartották, hogy a B-vitaminok közé tartozik.

Bizonyos mikroorganizmusok számára nélkülözhetetlen. Ezek a baktériumok hozzátartoznak a szervezet l flórájához, vitaminokat termelnek és visszaszorítják a kórokozó baktériumokat. A PABA e jótékony baktériumokon keresztül hat előnyösen a szervezetre.

.

A B-12 vitamin vízben oldódó vitamin. Növényi eredetű élelmiszereinkben nem található meg, csak állati eredetűekben, a gyomor-bélrendszerből történő felszívódásához egy belső, úgynevezett intrinzik faktorra is szükség van.
Így akár megfelelő B-12 vitamin felvétele mellett is lehetünk vitaminhiányos állapotban, ha ez az összetevő hiányzik.
Különösen érdekes az is, hogy a szervezetünkben, egészen pontosan a vastagbélben élő baktériumok ezt a vitamint is képesek előállítani, de mivel a vastagbélből már nem szívódik fel tápanyag, sajnos ezt a mennyiséget nem tudjuk hasznosítani.
A B-12 vitamin szükséges a fehérjék anyagcseréjéhez, a szénhidrát-anyagcseréjéhez, a nitrogéntartalmú anyagok anyagcseréjéhez, a vörösvértestek képzéséhez.
Nagyon fontos a B-12 vitamin pótlása vegetáriánusoknál, hiszen növényi tápanyagainkban nem található meg.

B-12 vitamin található a májban és a húsokban.

B-12 vitamin hiányában vészes vérszegénység lép fel, a vörösvértestek képzése esetleg leállhat, gyomor-bélrendszeri és idegrendszeri panaszok és tünetek jelentkezhetnek.


Vízben oldódó vitamin, ezért nem lehet túladagolni.

 

A biotin vízben oldódó vitamin, legalább ennyire elterjed elnevezése a H-vitamin is. Érdekessége, hogy molekulája ként tartalmaz. A szervezetben leginkább az anyagcserében részt vevő különböző enzimek alkotórészeként szerepel. Tulajdonképpen ez a vitamin is termelődik a bélflórában, ezért szükséges mennyiségét és hiányállapotát nehéz meghatározni.

Szükséges: fehérje-anyagcseréhez, szénhidrát-anyagcseréhez, aminosav-anyagcseréhez, koleszterin-anyagcseréhez.

Megtalálható a máj, a vese, a tojássárgája, az élesztő, a karfiol, a dió és mogyorófélékben.


Hiánya lehangoltság, étvágytalanság, vérszegénység, érzészavarok, koleszterinszínt emelkedéshez vezethet.


Víz oldható vitamin lévén nem lehet túladagolni.

 

A folsav vízben oldódó vitamin. Nagyon fontos szerepe van a szervezetben, és kiemelten várandós édesanyáknál, mert a terhesség korai szakaszában a fejlődő embrió gerincét a velőcsövet lezáró folyamat csak folsav jelenlétében megy végbe hibátlanul. Ezért várandós édesanyáknak mindenképpen ajánlott a folsav pótlása.
Szükséges a fehérvérsejtek képzéséhez, a nukleinsavak anyagcseréjéhez, a vörösvértestek képzéséhez, a vérlemezkék képzéséhez, az aminosavak anyagcseréjéhez, a gyomor-bélrendszer épségéhez, a szájnyálkahártya épségéhez.
Megtalálható a folsav a májban, a zöldségekben (paraj), a gyümölcsökben, és az élesztőben.

 

A folsav hiánya fejlődő szervezeteknél fejlődési rendellenességek léphetnek fel.


Vízoldható vitamin lévén nem lehet túladagolni.
 

Szólj hozzá!

Címkék: b csoport vitamin komplex

A bejegyzés trackback címe:

http://vitamin-egeszseg.blog.hu/api/trackback/id/tr911595799

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben.

Nincsenek hozzászólások.